پایگاه تخصصی مهندسی نقشه برداری

پایگاه تخصصی مهندسی نقشه برداری

سایت نقشه برداری،مهندسی نقشه برداری،دانلود کتاب نقشه برداری مهندسی، سایت تخصصی نقشه برداری، سایت تخصص نقشه برداری، دانلود رایگان جزوه فتوگرامتری 3و4، دانلود نرم افزاز های نقشه برداری، آموزش اتو کتد،آموزش لند،دانلود جزوات کارشناسی ارشد نقشه برداری،
پایگاه تخصصی مهندسی نقشه برداری

پایگاه تخصصی مهندسی نقشه برداری

سایت نقشه برداری،مهندسی نقشه برداری،دانلود کتاب نقشه برداری مهندسی، سایت تخصصی نقشه برداری، سایت تخصص نقشه برداری، دانلود رایگان جزوه فتوگرامتری 3و4، دانلود نرم افزاز های نقشه برداری، آموزش اتو کتد،آموزش لند،دانلود جزوات کارشناسی ارشد نقشه برداری،

گروه انجمن نقشه برداری ایران(تلگرام)


کانال انجمن علمی مهندسی  نقشه برداری ایران(SEI) با هدف ارتقای  سطح علمی جامعه مهندسی نقشه برداری و همچنین  ایجا فضای علمی جهت تبادل اطلاعات ایجاد گردیده است.

جهت مدیریت بخش  و شاخه های این کانال  می توانید از طریق لینک زیر در تلگرام  @yaser_ashoorzadeh  و یا با شماره 09376045559  به صورت پیامک  اطلاع رسانی نمایید.


لینک گروه :     https://t.me/joinchat/BZygZzvCeL9p3wmx3_WpoQ






مانیتورینگ دیواره گودبرداری

  امروزه با توجه به پیشرفت ساخت و ساز در کلانشهر ها و همچنین افزایش تعداد طبقات که در پی آن افزایش عمق گودبرداری را  به دنبال دارد،ایمنی کار در نواحی پر تراکم شهری به خصوص در محدوده های مجاور و همسایگی ساختمان های مسکونی چند طبقه را حساس می نماید.  هدف از مانیتورینگ گودبرداری [1]مشخص نمودن مقدار جابجایی واقعی مولفه های افقی و قائم دیواره های گودبرداری در حین اجرا وحتی پس از اتمام عملیات پایدار سازی   می باشد.  مهندسی ژئوماتیک یکی از ابزار های بسیار پر کاربرد در زمینه مانیتورینگ دیواره گودبرداری است که اگر به صورت تخصصی و اصولی صورت پذیرد بسیار جامع و قابل بهره برداری می باشد. مهمترین عامل در مانیتورینگ دیواره گودبرداری  به روش نقشه برداری کاهش حداکثری خطاهای موجود در  مشاهدات نقشه برداری است که در نتیجه مقدار جابجایی واقعی دیواره گودبرداری را نمایش می دهد . این مقادیر در پایدار سازی  هم به لحاظ ایمنی و هم از نظر  تمهیدات لازم جهت بازنگری طرح دارای اهمیت ویژه ای است.

شرکت آنالما به صورت کاملا تخصصی و تجهیزات کامل در زمینه مانیتورینگ گودبرداری فعالیت می نماید و در حال حاظر مانیتورینگ بسیاری از گودبرداری های بزرگ تهران را به صورت پیمانکاری و مشاوره بر عهده دارد

جهت کسب اطلاعات بیشتر و  سفارس کار با شماره

  09120053529  تماس بگیرید.



[1] Monitoring of excavation wall

 

نکاتی در موردراهسازی

لایه اساس:

قشر اساس دومین قشر روسازی راه است و عملکرد آن، تعدیل بارهای وارده از قشرهای بالاتر روسازی در انتقال به قشر زیراساس استبه طوریکه تنش مجاز وارده، سبب نشست و یا تغییر شکل غیرمجاز آن نشود. قشر اساس دارای خاصیت تراوایی بیشتری نسبت بهقشر زیراساس میباشد.

انواع اساس راه:
با توجه به نوع زمین و شرایط جوی و مصالح موجود در محل و میزان بار وارده و تعداد آمد و شد و همچنین وضع اقتصادی از انواعاساس به شرح ذیل میتوان استفاده نمود :
- اساس شن و ماسهای شکسته
- اساس سنگ کوهی شکسته و یا قلوهسنگ شکسته
- اساس ماکادامی
- اساس قیری

دانه بندی مصالح :
دانهبندی مصالح اساس مصرفی با اندازه حداکثر 50 میلیمتر ( 2اینچ ) است قبل از آن که مصالح تهیه شده به پایکار حمل شود ومورد مصرف قرار گیرد باید حداقل 25 کیلوگرم از مصالح برداشته شود و مورد آزمایش های دانه بندی، نشانه خمیری (4حداکثر ) ، حدروانی (25 حداکثر )، ارزش ماسه ای پس از کوبیدن ( حداقل40 )درصد سایش با روش لوسآنجلس ( حداکثر 45 )درصد افت وزنی باسولفات سدیم (حداکثر 12 )سی بی آر - درصد (حداقل 80 )درصد شکستگی در دو جبهه - مانده روی الک 9.5 میلی متر(75 حداقل )و درصد ضریب تورق مصالح (35 حداکثر )قرار گیرد. نتایج ها آزمایش باید در حد مشخصات ذکر شده با

ضخامت لایه و متراکم سازی آن :
-ضخامت هر قشر اساس کوبیدهشده میتواند بین تا 15 10 سانتی متر انتخاب شود و در هیچ حالتی از 20 سانتی متر تجاوز نکند.
-در محلهای غیرقابل دسترسی برایماشین آلات ن میتوان مصالح را در قشرهای 15 سانتیمتری با دست پخش نمو د
-ضخامت هر لایه، نباید از دو برابر اندازه ماکزیمم دانه های مصالح مصرفی کمتر باشد .
-پخش و آبپاشی و تراکم و کنترل قشر اساس، عیناً نظیر قشر زیراساس انجام میشود. عملیات کوبیدن با غلتکهای استاتیک آغاز وسپس با لرزشی ادامه مییابد.
-نوع و وزن ها غلتک متناسب با نوع مصالح مصرفی بوده و در هرحال وزن غلتک مورد استفاده باید آنچنان باشد که سبب خردشدن مصالح سنگی نگردد.

نحوه حرکت غلتکهای جهت متراکم سازی لایه :
-عملیات کوبیدن از کنارههای راه شروع شده و به محور راه می انجامد به استثنای ها قوس که غلتکزنی باید از داخل قوس و پایینترینرقوم راه شروع شده و به بلندترین آن در خارج از قوس ختم شود .در صورتی که دانه های درشت و ریز مصالح پخش شده از هم جدا شده باشد، باید قبل از کوبیدن برای اصلاح آن اقدام شود .
-غلتک زنی و درصورت نیاز توأم با آبپاشی باید آنقدر ادامه داشته باشد تا یک لایه کوبیده و منسجمی مطابق ابعاد و شیب داده شدهدر نقشه ها به دست آید .

-از عبور و مرور وسائط نقلیه پس از اتمام عملیات بر روی قشر اساس باید به شدت جلوگیری شود.


  زیر اساس معمولاً اولین قشر است که روی بستر آماده شده روسازی راه قرار می گیرد. این قشر با مشخصات و ضخامت معین، در تمام عرض بستر روسازی پخش و کوبیده می شود.

 

  2- عملکرد زیر اساس در روسازی

  عملکرد زیر اساس در روسازی، بطور خلاصه بشرح زیر است:

  

  تعدیل فشارهای وارده

  فشارهای وارده از قشرهای بالای روسازی به وسیله این قشر تعدیل و به بستر راه منتقل می گردد، به طوریکه تنش های ایجاد شده سبب نشست و یا تغییر شکل غیرمجاز بستر نشود. با تغییر ضخامت زیراساس می توان فشار وارده بر سطح بستر روسازی راه را تنظیم کرد.

 

  خاصیت تراوایی

  قشر زیراساس باید بتواند آب های سطحی و یا آب های نفوذی شانه ی راه و یا آب های تراوشی را به نهرهای خارج جسم راه هدایت کند. برای تامین این ویژگی لازم است دانه بندی مصالح قشر زیر اساس با دانه بندی های جدول 1 منطبق باشد.

 

  تقلیل ضخامت قشر اساس

  استفاده از مصالح زیراساس موجب تقلیل ضخامت روسازی و صرفه جویی در لایه های اساس و لایه های آسفالتی که مرغوبتر و گرانتر هستند می شود.

 

  کاهش اثر یخبندان

  با افزایش ضخامت زیراساس، که مصالح آن در برابر یخ بندان حساسیت نداشته باشد، می توان عمق لایه مقاوم در مقابل یخ بندان را افزایش داد.

 

 3- انواع زیراساس

  انواع متداول زیراساس بشرح زیر است:

 

   زیراساس با شن و ماسه رودخانه ای

  زیراساس معمولاً از شن و ماسه بستر رودخانه ها، مسیل های قدیمی، تپه های شن و ماسه ای یا واریزه ها و سایر معادن به دست می آید. چنانچه این مصالح دانه های درشت تر از حد مشخصات داشته باشد، بایستی آنها را به وسیله سرندهای مکانیکی سرند نموده و دانه بندی مناسب برای مصرف در قشر زیراساس را تامین کرد.

 

  زیر اساس از سنگ شکسته کوهی یا قلوه­سنگ شکسته

  سنگ­های استخراج شده از معادن سنگ و یا قلوه­سنگ­های درشت طبیعی می­تواند در سنگ­شکن شکسته و سپس سرند شده و پس از اختلاط با سایر مصالح، در قشر زیر اساس بکار رود.

 

  زیر اساس تثبیت شده

  در محل هایی که مخلوط شن و ماسه رودخانه ای و یا سنگ شکسته کوهی طبق مشخصات در دسترس نباشد، می توان با اضافه کردن مواد تثبیت کننده مانند سیمان و آهک و یا قیر آن را پایدار کرد. در زمینهایی که آلوده به مواد مضری هستند که روی سیمان اثر مخرب می گذارند و در جاهایی که احتمال رشد و روییدن گیاهان وجود دارد، از زیراساس آهکی، می توان استفاده کرد. زیراساس آهکی در این فصل تشریح شده است، در پایدار نمودن پی راه ها، بزرگراه ها، خیابان ها، مسیرهای راه آهن، پارکینگها و غیره کاربرد دارد.

 

  4- مشخصات فنی زیر اساس

  زیر اساس رودخانه ای و سنگی

  مصالح زیر اساس از شن و ماسه طبیعی و یا سنگ شکسته باید دارای مشخصات زیر باشد:

 

  دانه بندی

  دانه بندی مصالح زیراساس با توجه به شرایط محلی باید با یکی از دانه بندیهای I تا V مندرج در جدول 3-1 مطابقت داشته باشد.

 

  سایر مشخصات

  سایر مشخصات مصالح زیراساس باید با حدود مقادیر مندرج در جدول 2 مطابقت داشته باشد.  

 

  جدول 1 دانه بندی مصالح زیر اساس شنی و یا سنگی

  نوع دانه بندی

  اندازه الک

  درصد وزنی رد شده از هر الک

  I

  II

  III

  IV

  V

  50 میلیمتر ( 2 اینچ )

  5/37 میلیمتر ( 5/1 اینچ )

  25 میلیمتر ( 1 اینچ )

  5/9 میلیمتر ( اینچ )

  75/4 میلیمتر ( شماره 4 )

  2 میلیمتر ( شماره 10 )

  425/0 میلیمتر ( شماره 40 )

  075/0 میلیمتر ( شماره 200 ) [1]

  100

  -

  -

  65-30

  55-25

  40-15

  20-8

  8-2

  100

  100-90

  90-75

  70-40

  60-30

  50-20

  30-10

  12-0

  100

  -

  95-75

  75-40

  60-30

  45-20

  30-15

  12-5

  -

  100

  100-90

  80-55

  60-40

  48-28

  28-14

  12-5

  -

  -

  100

  85-50

  65-35

  50-25

  30-15

  12-5

 

  ردیف

  شرح

  حد مشخصات

  روش های آزمایش

  آشتو

  ای اس تی ام

  1

  2

  3

  4

  5

  6

  نشانه خمیری

  حد روانی

  ارزش ماسه ای ( پس از کوبیدگی )

  درصد سایش با روش لوس آنجلس

  سی­بی­آر در تراکم 100 درصد آزمایشگاهی

  درصد افت وزنی با سولفات سدیم در 5 سیکل

  حداکثر 6

  حداکثر 25

  حداقل 30

  حداکثر 50

  حداقل 25

  حداکثر 12

  90 T

  89 T

  176 T

  96 T

  --

  104 T

  4318 D

  4318 D

  2419 D

  131 C

  1883 D [2]

  88 C

 

 5- زیر اساس آهکی

  زیراساس آهکی از اختلاط خاک محل و یا خاک قرضه با آهک و آب، به مقدار معین، حاصل می شود. افزودن آهک به خاک و یا مصالح بستر روسازی راه به منظور اصلاح خواص فیزیکی و مقاومتی آن انجام می گردد. این عمل موجب افزایش قابلیت باربری و مقاومت خاک، کاهش حد روانی و نشانه خمیری خاک های رس دار می شود. اختلاط آهک سبب تقلیل تغییر حجم خاک، افزایش تراکم ذرات خاک رس، افزایش دوم آن در برابر تکرار دوره های یخ بندان- ذوب یخ و بالاخره تغییر در طبقه بندی خاک می گردد. این تغییرات به علت ترکیب دوغاب آهک با رس تشکیل سیلیکات و آلومینات کلسیم است که سبب چسباندن دانه های خاک به یکدیگر ( واکنش پوزولانی ) می شود.

  افزایش مقاومت خاک و آهک تدریجی بوده و با توجه به شرایط جوی، مدت زمانی به طول می انجامد و به همین مناسبت استفاده از زیراساس آهکی در مناطق گرم نتیجه مطلوب تری می دهد. درصد آهک مصرفی بهینه با روش ها و آزمایش های زیر تعیین می شود. انتخاب روش بر حسب شرایط با انتخاب مهندسین مشاور پروژه انجام شده که شرح کامل آن باید در مشخصات فنی – خصوصی قید شود.

 

 6- اجرای انواع زیراساس

  اجرای زیراساس با شن و ماسه طبیعی و سنگ شکسته

  پس از انتخاب معدن شن و ماسه، ابتدا دانه بندی مصالح مطابق روش آشتو 27 T تعیین می گردد. چنانچه دانه های درشت تر از حد مشخصات وجود داشته باشد، قبل از حمل با سرند مکانیکی آنها را جدا می کنند، به طوری که مصالح سرند شده به طور هم آهنگ باحدود حداکثر و حداقل، در داخل محدوده یکی از دانه بندیهای تعیین شده در جدول 3-1 قرار گیرد. سپس سایر آزمایش های مندرج در جدول 3-2 نیز انجام می گیرد. چنانچه نتایج در حد مشخصات باشد، مصالح حمل و روی بستر روسازی آماده شده راه ریسه می شود.

  قبل از ریسه نمودن مصالح، سطح بستر روسازی بایستی براساس شیب های طولی و عرضی مندرج در نقشه ها تنظیم شده و ارقام نقاط مختلف آن با ارقام نظیر در نقشه ها باید اختلاف حداکثر 2 ± سانتی متر مطابقت داشته باشد.

  میزان مصالح ریسه شده روی سطح بستر روسازی متناسب با عرض بستر و ضخامت و میزان تراکم قشر زیراساس در هر مورد محاسبه خواهد شد. مصالح ریسه شده روی بستر روسازی راه که دارای مشخصات لازم باشد، با توجه به کم شدن حجم در اثر تراکم، به ضخامتی حدود 25 تا 30 درصد بیش از ضخامت تئوریک تعیین شده در مشخصات پخش می گردد. سپس با تانکرهای آب پاش روی مصالح پخش شده آب پاشی می شود. مقدار آب پاشی باید متناسب با رطوبت بهینه برای کوبیدن مصالح باشد که طبق روش آشتو 180 T – طریقه D تعیین می شود. حداکثر ضخامت کوبیده شده زیراساس 20 سانتیمتر می باشد. در صورتیکه ضخامت کل زیراساس از 20 سانتیمتر تجاوز نماید، مصالح در 2 و یا چند لایه پخش می شود.

 

 7-کوبیدن قشر زیراساس

  کوبیدن قشر زیراساس از طرفین محور راه با استفاده از غلتکهای چرخ فولادی استاتیک و یا غلتکهای چرخ لاستیکی به وزن حدود 12 تن شروع می شود، ضمن آنکه جهت تسهیل کوبیدگی، می توان از غلتکهای لرزشی ( ویبره ) و یا غلتکهای کششی – لرزشی نیز استفاده کرد. وزن غلتک باید طوری باشد که سنگدانه ها زیر چرخ غلتک شکسته نشود. عملیات غلتک زنی و کوبیدن قشر زیراساس در قوس هایی که دارای شیب یک طرفه ( بربلندی ) می باشد، از داخل قوس شروع شده و به طرف خارج قوس ادامه می یابد.

  قبل از اتمام کوبیدگی، سطح زیراساس مجدداً ترازیابی شده و ارقام نقاط با ارقام نقاط نظیر در نقشه های نیمرخ طولی و نیمرخ های عرضی مطابقت داده می شود. چنانچه اختلاف نهایی حداکثر 2 سانتیمتر باشد کوبیدگی ادامه می یابد، در غیر اینصورت مصالح اضافی تراشیده شده و در نقاطی که مصالح کم می باشد پخش می شود. نهایتاً کسری مصالح به آن اضافه و با آن مخلوط شده و کوبیدگی تا حصول نتیجه ادامه می یابد.

  تراکم نسبی لایه زیراساس، با آزمایش آشتو 191 T ، باید برابر صددرصد وزن مخصوص خشک مصالحی باشد که در آزمایشگاه با روش آشتو اصلاح شده ( آشتو 180 T - طریقه D ) بدست می آید.



  [1] - برای کاهش حساسیت مصالح زیراساس در مقابل یخبندان، می توان به تشخیص دستگاه نظارت، درصد مواد ردشده از الک 200 را کاهش داد و برای اطمینان بیشتر لازم است درصد مواد ریزتر از 20 میکرون نیز از %3 تجاوز نکند ضمناً مقدار وزنی مواد ردشده از الک 200 نباید از مقدار وزنی رد شده از الک 40 بیشتر باشد.

 

  [2] - با تراکم به روش 1557 ASTM D ، و رعایت بند 2-4 از فصل دوم برای تعیین سی­بی­آر در رطوبت بهینه یا اشباع

 

جزوه آشنایی با تونل و نقشه برداری تونل مهندس یاسر عشورزاده

یکی از شاخه های رشته مهندسی نقشه برداری، نقشه برداری تونل است که شامل طراحی تونل، عملیات اجرا و هدایت حفاری، پیاده سازی سازه ها و تحکیمات تونل و در نهایت برداشت عوارض تونل به منظور تهیه نقشه با توجه به شرایط خاص نقشه برداری در تونل می­باشد. موفقیت یک مهندس نقشه بردار در تونل مستلزم شناخت مراحل اجرای تونل و موضوعات مورد بحث در تونل است. یک مهندس نقشه بردار، ابتدا باید شناخت کامل از روند اجرایی تونل داشته باشد، تا بتواند اصول مهندسی نقشه برداری را در تونل به کار ببندد و پیاده سازی نماید. به طور مثال یک مهندس نقشه بردار تونل ابتدا باید با قابگذاری در تونل و نحوه اجرای آن آشنا باشد تا بتواند ریل های آن را پیاده سازی و قاب ها را کنترل نماید..




دانلود فایل pdf کتاب آشنایی با تونل و نقشه برداری تونل مهندس یاسر عشورزاده

کلید و سولات ازمون نظام مهندسی خرداد93 رشته نقشه برداری

دانلود سوالات  همراه با کلید اولیه  آزمون ورود به حرفه مهندسان خرداد   رشته مهندسی نقشه برداری93



دانلود در ادامه مطالب. 
ادامه مطلب ...