صفحه نخست

   بسم الله الرحمن الرحیم 
 
با عرض سلام به شما بازدید کننده عزیز
 
وبا تشکر از بازدید شما
 
وب سایت علیان  

گوش دادن به آهنگ به صورت آنلاین

 گوش دادن به آهنگ به صورت آنلاین

لحظه تحويل سال 1391 هجري شمسي

 
لحظه تحويل سال 1391 هجري شمسي به ساعت رسمي جمهوري اسلامي ايران:


ساعت ساعت 8 و 44 دقيقه و 27 ثانيه

روز سه‌شنبه 1 فروردين 1391 هجري شمسي

مطابق 27 ربيع‌الثاني 1433 هجري قمري

و 20 مارس 2012 ميلادي
 

اوقات شرعي مراكز استانهاي ايران براي سال 1391 ارائه شده است.

در جدول زير اوقات شرعي مراكز استانهاي ايران براي سال 1391 ارائه شده است.

اراك اردبيل اروميه
اصفهان اهواز ايلام
بجنورد بيرجند بندرعباس
بوشهر تبريز تهران
خرم آباد رشت زاهدان
زنجان ساري سمنان
سنندج شهركرد شيراز
قزوين قم كرج
كرمان كرمانشاه گرگان
مشهد همدان ياسوج
يزد    

<< نرم افزار استخراج اوقات شرعي به تفكيك شهرهاي ايران >>

رويدادهاي نجومی سال 1391 هجري شمسي

خورشيدگرفتگي ها:                                                                                                            

1- خورشيدگرفتگي حلقوي: دو شنبه 1 خرداد، غير قابل رؤيت در ايران . اين گرفتگي در

بخشي از جنوب شرق چين، هنگ كنگ، شمال تايوان، جنوب شرق ژاپن و غرب ايالات

متحده آمريكا به صورت حلقوي و در شرق و شمال شرق آسيا ، اقيانوس آرام و آمريكاي

شمالي به صورت جزئي قابل رؤيت است

2-  خورشيدگرفتگی كلي: چهارشنبه 24 آبان، غير قابل رؤيت در ايران . اين گرفتگي در

بخشي از شمال استراليا و جنوب اقيانوس آرام به صورت كلي و در استراليا، زلاندنو، جنوب

اقيانوس آرام، بخشي از جنوبگان و جنوب آمريكاي جنوبي به صورت جزئي قابل مشاهده

است.

ماه گرفتگي :                                                                                                                  

 ماه گرفتگی جزئي: دوشنبه 15 خرداد، غير قابل رؤيت در ايران. اين گرفتگي در شرق آسيا،

استراليا، اقيانوس آرام و قاره آمريكا قابل رؤيت است.

سنجش از دور چيست ؟

سنجش از دور چيست ؟

سنجش از راه دور تكنولوژي كسب اطلاعات و تصويربرداري از زمين با استفاده از تجهيزات هوانوردي مثل هواپيما ، بالن يا تجهيزات فضايي مثل ماهواره است .

به عبارتي ديگر سنجش از راه دور عبارتست از علم و هنر كسب اطلاعات فيزيكي و شيميايي از پديده هاي زميني و جوي از طريق ويژگي هاي امواج الكترومغناطيسي بازتابي يا منتشر شده از آن ها و بدون تماس مستقيم با پديده هاي مذكور مي باشد

 

                                     اولين ماهواره چه زماني به فضا پرتاب شد؟

اولين ماهواره پرتابي به فضا اسپوتينك بودكه توسط آمريكا،در 4اكتبر1957به فضا پرتاب شد به و از آن تاريخ تا كنون بيش از 18000شي پرنده در اطراف زمين به گردش در آمده است .


  اولين ماهواره منابع زميني چه نام داشت و در چه زماني به فضا پرتاب شد؟

اولين ماهواره منابع زمينيlandsat1 بود كه در سال 1973 پرتاب شد و از هر نقطه زمين هر 18 روز يكبار تصويربرداري مي كرد . آمريكا با پرتاب landsat1 توانست در آن سال ميزان سطح كشت گندم و توليد آن را در دنيا به دست آورد و از راه فروش و توليد گندم به نقاط مورد نياز تمام هزينه هاي landsatرا تأمين كند landsat داراي سنجنده جاروبگر چند طيفي MSS_multi spectral scannerبود و در 4 باند الكترومغناطيسي در نواحي مرئي و مادون قرمز تصويربرداري مي كرد . كه اين امر يك تحول و موفقيت بزرگ براي كارشناسان زمين شناسي و معدن به شمار مي رفت .

كاربردهاي سنجش از دور در مطالعات چیست؟

با استفاده از داده هاي ماهواره اي مي توان مرزهاي بسياري از سازندهاي زمين شناسي را از يكديگر تفكيك كرد، گسله ها را مورد مطالعه قرار داد ونقشه هاي گوناگون زمين شناسي تهيه كرد. از جمله نقشه هاي زمين شناسي گوناگون كه با استفاده از داده هاي ماهواره اي مي توان تهيه كرد، نقشه گسله ها و شكستگي ها، نقشه سازندهاي سنگي مختلف، نقشه خاكشناسي و نقشه پتانسيل ذخاير تبخيري سطحي را ميتوان نام برد. افزون براين با توجه به گستره بسيار وسيع زير پوشش هر تصوير ماهواره اي، چنين تصاويري براي مطالعات كلان منطقه اي براي زمين شناسان بسيار مفيد است.

 نرم افزارهاي متداول دورسنجي چه نرم افزارهايي هستند؟

الف) Erdas_imaging

ب) ER_Mapper

ج) PCI_Geomatica

د) ENVI

ه) SOCE_SET

انواع داده هاي معمول مورد استفاده در مطالعات زمين شناسي چه داده هايي هستند؟

· ـ اكونوس IKONOS

· ـ اسپاتSPOT

· ـ لندستLANSAT

· ـ آي آر اس IRS

· _ان وي ستENVISAT

· ـ رادارست RADARSAT

· كوئيك برد _QUICKBIRD

· ASTER_استر

داده هاي رادار چه مزايايي دارند؟

· چون از پوشش گياهي عبور ميكند براي مناطق داراي پوشش گياهي وسيع مثل اروپا ونواحي مشابه بسيار مناسب است

· به دليل بلند بودن طول موج،· امواج آن چند متر در زمين نفوذ ميكند بنابر اين براي تشخيص منابع معدني سطحي مناسب است

· محدوديت شب وروز ندارند (كاربردهاي نظامي)

SRTMچيست؟

SRTMاختصار كلمات زير:
Shuttle Radar Topography Mission
به معناي : ماموريت شاتل رادار براي تهيه نقشه هاي توپوگرافي ميباشدSRTM ، يك پروژه مشترك بين NASA وNIMA است. هدف در نظر گرفته شده براي اين پروژه ، توليد داده هاي توپوگرافي رقومي براي %80 سطح زمين بوده است

مزاياي داده هايSRTMچيست؟

داده هاي SRTM چند مزيت مهم دارند . اول آنكه اين گونه داده هاي DEM در مناطق وسيع كه از يك منبع به دست آمده باشند مثل(SRTM)، بسيارمورد نياز هستند ؛ زيرا پايدار بوده و در مناطق بزرگ قابل استفاده هستند ، در حالي كه ديگر DEM هاي با قدرت تفكيك بالا از منابع متغيري مثل زوج تصاوير ماهواره اي به دست مي آيند. همچنين از آنجا كه اشعه رادار از ابر عبور ميكند، سنجنده هاي راداري محدوديتي از نظر پوشش ابر ندارند .

براي تهيه داده هاي سه بعدي از روشي براي تداخل سنجي راداري استفاده ميكند. در اين روش دو تصوير راداري ازدو نقطه با اختلاف مكاني كم گرفته ميشوند . از اختلاف ميان اين تصاوير ، ارتفاع نقاط زمين يا تغييرات آن قابل محاسبه است. تداخل سنجي ، مطالعه الگوهاي تداخلي است كه از تركيب دو مجموعه سيگنال راداري حاصل ميشوند . اگر تا كنون يك گودال اب با لايه نازكي از روغن روي ان ديده باشيد ، احتمالا نوارهاي رنگي روي سطح آن را ملاحظه نموده ايد. اين نوارهاي رنگي به وسيله شعاعهاي نور منعكس شده از سطح صاف روغن و آب زير آن كه الگوهاي تداخلي را ايجاد كرده اند ، به وجود ميايند. براي اخذ دو تصوير راداري از دو منظر متفاوت ، سيستم SRTM ، شامل يك آنتن رادار در داخل دستگاه و يك آنتن رادار ثانويه نصب شده در انتهاي يك دكل به طول 60 متر (195فوت) در خارج دستگاه است
SRTM از روش تداخل سنجي با باز ثابت استفاده ميكند . يعني دو مجموعه داده راداري در يك زمان اخذ ميشوندو آنتنهايي كه اين داده ها را جمع آوري ميكنند درفاصله ثابتي از هم قرار گرفته اند.

 

 

 لحظه تحويل سال 1390 هجري شمسي

 
لحظه تحويل سال 1390 هجري شمسي به ساعت رسمي جمهوري اسلامي ايران:


ساعت 2 و 50 دقيقه و 45 ثانيه

روز دو‌شنبه 1 فروردين 1390 هجري شمسي

مطابق 16 ربيع‌الثاني 1432 هجري قمري

و 21 مارس 2011 ميلادي
 

تقويم رسمي كشور براي سال 1390 هجري شمسي

تقويم رسمي كشور براي سال 1390 هجري شمسي (با درج مناسبتها)
 
اوقات شرعي مراكز استانها براي سال 1390
 
اوقات شرعی تهران برای سال 1390
 
تقويم رسمي كشور براي سال 1389 هجري شمسي
 
اوقات شرعي مراكز استانها براي سال 1389
 
اوقات شرعي تهران درسال 1389

ایجاد دومین پایگاه پرتاب فضایی کشور

 متن زیر بر گرفته از سایت تابناک است که با توجه به اهمیت موضوع عینا از سایت مذکور نقل می شود.

در حال حاضر یک پایگاه پرتاب فضایی در کشور وجود دارد اما به لحاظ زاویه تزریق در مدار، با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای محدودیتهایی است. بر همین اساس کار مطالعاتی برای ایجاد پایگاه پرتاب دوم صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از انجام کار مطالعاتی برای ایجاد دومین پایگاه فضایی در کشور خبر داد و با بیان اینکه این پروژه در مرحله نهایی سازی مکان است گفت: در آینده ایران میزبان ایستگاههای هدایت و کنترل ماهواره های سایر کشورها خواهد بود.

رضا تقی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود یک پایگاه پرتاب فضایی در کشور و لزوم ایجاد یک پایگاه دیگر پرتاب گفت: در حال حاضر یک پایگاه پرتاب فضایی در کشور وجود دارد اما به لحاظ زاویه تزریق در مدار، با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای محدودیتهایی است. بر همین اساس کار مطالعاتی برای ایجاد پایگاه پرتاب دوم صورت گرفته است.

تکمیل توانایی ایران در پرتاب ماهواره های مدار پایین

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ایجاد پایگاه دوم پرتاب، توانایی ایران را در مورد پرتاب ماهواره های مدار پایین کامل می کند چرا که معمولا ماهواره های مدار پایین با زاویه تزریق 55 درجه و 98 درجه پرتاب می شوند که در صورت تکمیل پایگاه دوم، کشورمان در هر دو نوع پرتاب توانمندی خواهد داشت.

تقی پور در مورد مکان یابی انجام گرفته برای دومین ایستگاه فضایی در کشور گفت: مطالعات اولیه ایجاد پایگاه دوم پرتاب فضایی انجام شده که تقریبا در حال نهایی سازی مکان است و در صورت قطعی شدن نام این مکان اعلام خواهد شد.

رئیس سابق سازمان فضایی کشور در پاسخ به این سوال که آیا این پایگاههای پرتاب فضایی می تواند میزبان ماهواره های دیگر کشورها باشد به مهر گفت: اگر منظور از میزبانی دریافت سیگنالها است که هم اکنون نیز این کار در حال انجام است. به این معنی که ایران از ماهواره های مختلفی همچون ماهواره های تصویربرداری و مخابراتی سیگنال دریافت می کند.

به گزارش مهر، اولین پایگاه پرتاب فضایی ایران در 60 کیلومتری شرق سمنان و جنوب شاهرود واقع است که در سالهای اخیر دو موشک کاوشگر1 و سفیر از این پایگاه فضایی به فضا پرتاب شدند.

ایران میزبان ایستگاههای هدایت و کنترل ماهواره های سایر کشورها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آخرین وضعیت پایگاههای گیرنده فضایی نیز به مهر گفت: هم اکنون بیش از دو پایگاه گیرنده فضایی در کشور وجود دارد که کار فرماندهی و کنترل (
TT&C) و ایستگاههای بزرگ گیرنده از ماهواره های مختلف در کشور را انجام می دهند. با توجه به موقعیتهای موجود این قابلیت وجود دارد که ایران در آینده میزبان ایستگاههای هدایت و کنترل ماهواره هایی که از خاک ایران پرتاب می شوند و یا متعلق به کشورهای دیگر هستند باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فاز مطالعاتی طرح اعزام فضانورد ایرانی به فضا انجام شده است گفت: این طرح پس از تصویب شورایعالی فضایی وارد فاز عملیاتی می شود و گامهای بعدی آن با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

  منبع

http://www.tabnak.ir/fa/news/135720

شبكه فيزيكال ژئودزي   

1)شبکه چندمنظوره فیزیکال ژئودزی با تراکم 55 کیلومتر
بطور كلي براي مطالعه ميدان ثقل زمين، يكي از مهمترين كميت‌هاي قابل اندازه گيري، مقدار ثقل مي‌باشد، كه در علوم مهندسي مختلف مرتبط با زمين مخصوصا در ژئودزي و ژئوفيزيك و زمين شناسي نقشي اساسي ايفا مي‌كند. در ژئودزي، شبكه‌هاي ثقل اهميت بسزائي در بررسي هاي فيزيكال ژئودزي دارند. به منظور مدلسازي ميدان ثقل زمين، محاسبه ژئوئيد دقيق بعنوان سطح مبناي ارتفاعي، محاسبه تصحيحات مربوط به اثر ميدان ثقل زمين بر ارتفاع‌هاي خام ترازيابي دقيق، محاسبه زاويه‌هاي انحراف‌هاي قائم و انحناهاي راستاهاي شاقولي، محاسبه دانسيته‌هاي داخل زمين، ...، نيازمند اطلاعات ثقل سرتاسر دنيا مي باشيم. شبكه‌هاي ثقل از ابعاد جهاني گرفته تا منطقه‌اي و ملي و محلي، چارچوبي براي يك كاسه كردن كليه اطلاعات ثقل اندازه گيري شده است. اين شبكه‌ها همچنين براي تعيين تغييرات زماني ثقل مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
شبکه‌های گراویتی دارای تراکم های مختلف هستند. فاصله ایستگاه ها در شبکه درجه صفر چند صد کیلومتر، در شبکه درجه1 چند ده کیلومتر، در شبکه درجه2 در حدود 20 کیلومتر و در شبکه درجه 3 چند کیلومتر است. شبکه درجه 3 گراویتی که از طریق گراویمتری هوایی انجام می شود و دارای دقت در حد 5/0 میلی گال است و هنگامی که با مشاهدات زمینی به هنگام محاسبات یک کاسه شود این دقت افزایش می‌یابد. در محاسبات مربوط به تعیین ژئوئید دقیق، دقت 10 میکرو گال و در محاسبات مربوط به تعیین ارتفاعات ارتومتریک دقیق، دقت 5/0-1 میلی گال مورد نیاز است.
شبکه درجه یک چند منظوره ایران در سال 1382 طراحی گردید. این شبکه دارای تراکم 55 کیلومتر (45-65 کیلومتر) و برای ایران شامل 700 ایستگاه است که بطور منظم در سطح ایران پراکنده شده‌اند. هدف اول در اين شبكه، انجام مشاهدات ثقل مي‌باشد كه به صورت شبكه درجه ١ ثقل خواهد بود. هدف دوم، انجام مشاهدات ترازيابي دقيق است و ضمن اينكه براي مشاهدات ثقل مورد نياز مي باشد، يك شبكه ماندگار از ايستگاه‌هاي ترازيابي دقيق هم بوجود مي آيد. هدف سوم انجام مشاهدات GPS دقيق است كه براي مشاهدات ثقل لازم است. هدف چهارم، اندازه گيري‌هاي نجومي است كه براي تعيين امتداد بردار شتاب ثقل استفاده مي شود. براي محاسبه امتداد بردار شتاب ثقل، همچنين به موقعيت دقيق GPS نياز است.

برای احداث ایستگاه‌های شبکه چند منظوره و نیز ایستگاه‌های میانی (ایستگاه‌های بین نزدیکترین BM ترازیابی درجه 1 یا 2 و ایستگاه چندمنظوره) دستورالعمل‌هایی تهیه شده است. بمنظور دسترسی سریع، نقاط مبنای گراویتی بایستی در فرودگاه‌ها و یا در محدوده نزدیک آنها انتخاب شوند. در انتخاب مكان اين نقاط باید معيارهاي ذیل در نظر گرفته شوند:
• محل ايستگاه در منطقه آرام از نظر لرزش‌هاي موردي زميني مانند لرزش‌هاي ناشي از عوامل مصنوعي نظير ترافيك بزرگراه‌ها، راه آهن و فعاليت‌هاي كارخانجات سنگين.
• محل ايستگاه در زمين‌هاي سفت انتخاب شود. از انتخاب زمين‌هاي سست نظير باتلاق‌ها، نيزارها، شن‌زارها يخچال‌ها و نزديك ريشه درختان اجتناب شود.
• محل ايستگاه دور از نقل و انتقال‌هاي مصنوعي يا طبيعي توده داخل زمين (از قبيل حفاري‌هاي مربوط به معادن مختلف نظير نفت، آهن و موارد ديگر) انتخاب شود.
• محل ايستگاه دور از خطوط انتقال نيرو (فشار قوي) و ايستگاه‌هاي راديويي انتخاب شود.
• محل ايستگاه در زمين‌هاي مسطح انتخاب شود. از نزديكي به تغيير شيب‌هاي ناگهاني توپوگرافي و بريدگي‌هاي زميني اجتناب شود.
• محل ايستگاه در زمين‌هاي آبرفتي، مسيل و زمين‌هايي كه در معرض فرسايش شديد قرار دارد انتخاب نشود.
• دستيابي به محل ايستگاه در عمليات بعدي گسترش شبكه مبنا به شبكه‌هاي ديگر آسان باشد.

در شکل‌های ذیل می‌توان نمایی از نحوه احداث ایستگاه‌ها و یک ایستگاه احداث شده را مشاهده کرد.
 

در شکل‌های ذیل می‌توان نمایی از نحوه احداث ایستگاه‌ها و یک ایستگاه احداث شده را مشاهده کرد



ایستگاه چند منظوره احداث شده



ایستگاه چند منظوره در حال احداث

قرائت ثقل خطوط ایستگاههای شبکه چند منظوره ایران توسط ثقل سنج های نسبی انجام میگیرد. سازمان نقشه برداری کشور در حال حاضر 6 دستگاه گراویمتر نسبی در اختیار دارد. سه دستگاه گراویمتر نسبی CG-3M و سه دستگاه گراویمتر نسبی CG-5 هستند. این گراويمترها ساخت کارخانه Scintrex کانادا هستند.



گراویمترهای CG-3M و CG-5



 

2) طرح اندازه گيري ثقل دقيق و ارتفاع دقيق بر روي قله دماوند و گسترش خط كاليبراسيون ملي ثقل ايران
اندازه گيري ثقل و ارتفاع بر روي قله دماوند حائز اهميت فراوان است. تعيين كمترين مقدارثقل درايران، گسترش خط كاليبراسيون ملي ثقل، بهبود مدلهاي ملي و محلي پيش بيني ثقل، مطالعه وضعيت ايزوستازي مرتفع ترين كوه ايران، بهبود و كنترل مدل عددي دانسيته، ارتقاي كيفي ژئوئيد، ژئوديناميك ثقل،...، را ميتوان در اين رابطه ذكرنمود. ازطرف ديگر، دانستن ثقل يك ايستگاه بدون ارتفاع آن ( با دقت يكسان و معادل) كاربرد زيادي نخواهد داشت. درحقيقت تغييرات ثقل به دلايل تغييرات ارتفاع، عرض جغرافيائي و آرايش دانسيته داخل زمين رخ مي دهد و از بين اين عوامل، عامل ارتفاع بصورت محلي مهمترين عامل در تغيير ثقل است. بنابراين، بديهي است كه مشاهدات ثقل و ارتفاع بطوردقيق و با هم در بحث مدلسازي ميدان ثقل زمين مطرح شود.
ارتفاع دماوند طبق اندازه گیری ها و محاسبات به عمل آمده 5609.2 متر بدست آمد.