پایگاه تخصصی مهندسی نقشه برداری

پایگاه تخصصی مهندسی نقشه برداری

سایت نقشه برداری،مهندسی نقشه برداری،دانلود کتاب نقشه برداری مهندسی، سایت تخصصی نقشه برداری، سایت تخصص نقشه برداری، دانلود رایگان جزوه فتوگرامتری 3و4، دانلود نرم افزاز های نقشه برداری، آموزش اتو کتد،آموزش لند،دانلود جزوات کارشناسی ارشد نقشه برداری،
پایگاه تخصصی مهندسی نقشه برداری

پایگاه تخصصی مهندسی نقشه برداری

سایت نقشه برداری،مهندسی نقشه برداری،دانلود کتاب نقشه برداری مهندسی، سایت تخصصی نقشه برداری، سایت تخصص نقشه برداری، دانلود رایگان جزوه فتوگرامتری 3و4، دانلود نرم افزاز های نقشه برداری، آموزش اتو کتد،آموزش لند،دانلود جزوات کارشناسی ارشد نقشه برداری،

بزرگترین تلسکوپ ایران

 

بزرگترین تلسکوپ حاظر در ایران که در دانشگاه ازاد تفت رو نمایی شده  این تلسکوپ قراره که در رصد خانه دانشگاه که هنوز در حال ساخت است نصب شود ویزگی دیگر این تلسکوپ پس از نصب این است که به صورت انلاین میتوانید به ان متصل شده و با این تلسکوپ کار کنید البته باید حساب کاربری  از دانشگاه خریداری  شود 

االبته باید بگویم که هنوز این تلسکوپ در حال خاک خوردن در انبار است و با حضور بزرگانی در علم نجوم این تلسکوپ هنوز به کار گیری نشده است

ادامه مطلب ...

اثر هنری مهندس رستمی

 

 

 این هم اثر هنری مهندس رستمی در کلاس  نجوم ژئودزی ترم 6 که هر بار برای  درک بهتر مفاهیم و تصور دانشجویان انها را بر روی زمین می کشیدند 

تفسیر عکس:   

ادمی که با رنگ قرمز و بزگ کشیده شده خودم هستم و کوچیکیه بچمه البته مهندس یه خورده آینده نگرند 

ادامه مطلب ...

طرح اندازه گیری ثقل دقیق و ارتفاع دقیق بر روی قله دماوند

 

 اندازه گیری ثقل و ارتفاع بر روی قله دماوند حائز اهمیت فراوان است. تعیین کمترین مقدارثقل درایران، گسترش خط کالیبراسیون ملی ثقل، بهبود مدلهای ملی و محلی پیش بینی ثقل، مطالعه وضعیت ایزوستازی مرتفع ترین کوه ایران، بهبود و کنترل مدل عددی دانسیته، ارتقای کیفی ژئوئید، ژئودینامیک ثقل،...، را میتوان در این رابطه ذکرنمود. ازطرف دیگر، دانستن ثقل یک ایستگاه بدون ارتفاع آن ( با دقت یکسان و معادل) کاربرد زیادی نخواهد داشت. درحقیقت تغییرات ثقل به دلایل تغییرات ارتفاع، عرض جغرافیائی و آرایش دانسیته داخل زمین رخ می دهد و از بین این عوامل، عامل ارتفاع بصورت محلی مهمترین عامل در تغییر ثقل است. بنابراین، بدیهی است که مشاهدات ثقل و ارتفاع بطوردقیق و با هم در بحث مدلسازی میدان ثقل زمین مطرح شود.
ارتفاع دماوند طبق اندازه گیری ها و محاسبات به عمل آمده 5609.2 متر بدست آمد.

منبع: http://www.ncc.org.ir

ادامه مطلب ...

شبکه چندمنظوره فیزیکال ژئودزی با تراکم 55 کیلومتر

شبکه‌های گراویتی دارای تراکم های مختلف هستند. فاصله ایستگاه ها در شبکه درجه صفر چند صد کیلومتر، در شبکه درجه1 چند ده کیلومتر، در شبکه درجه2 در حدود 20 کیلومتر و در شبکه درجه 3 چند کیلومتر است. شبکه درجه 3 گراویتی که از طریق گراویمتری هوایی انجام می شود و دارای دقت در حد 5/0 میلی گال است و هنگامی که با مشاهدات زمینی به هنگام محاسبات یک کاسه شود این دقت افزایش می‌یابد. در محاسبات مربوط به تعیین ژئوئید دقیق، دقت 10 میکرو گال و در محاسبات مربوط به تعیین ارتفاعات ارتومتریک دقیق، دقت 5/0-1 میلی گال مورد نیاز است. 


شبکه درجه یک چند منظوره ایران در سال 1382 طراحی گردید. این شبکه دارای تراکم 55 کیلومتر (45-65 کیلومتر) و برای ایران شامل 700 ایستگاه است که بطور منظم در سطح ایران پراکنده شده‌اند. هدف اول در این شبکه، انجام مشاهدات ثقل می‌باشد که به صورت شبکه درجه ١ ثقل خواهد بود. هدف دوم، انجام مشاهدات ترازیابی دقیق است و ضمن اینکه برای مشاهدات ثقل مورد نیاز می باشد، یک شبکه ماندگار از ایستگاه‌های ترازیابی دقیق هم بوجود می آید. هدف سوم انجام مشاهدات GPS دقیق است که برای مشاهدات ثقل لازم است. هدف چهارم، اندازه گیری‌های نجومی است که برای تعیین امتداد بردار شتاب ثقل استفاده می شود. برای محاسبه امتداد بردار شتاب ثقل، همچنین به موقعیت دقیق GPS نیاز است.    

 

        ایستگاه چند منظوره در حال احداث 

                       

 

  ایستگاه چند منظوره احداث شده

 

 

منبع: http://www.ncc.org.ir

پروژه خط ملی کالیبراسیون ثقل زمینی

یکی از تصحیحات مهم در اندازه گیری های ثقل، تصحیح کالیبراسیون می باشد. برای تبدیل مقادیر اختلاف ثقل اندازه گیری شده توسط ثقل سنجهای نسبی به واحد میلی گال، لازم است ضرایب کالیبراسیون مورد نظر تعیین شود. برای این منظور بایستی یک خط کالیبراسیون ایجاد نمود. یک خط کالیبراسیون ثقل شامل یکسری ایستگاههایی با مقادیرثقل معلوم است به گونه ای که کل دامنه ثقل موجود در یک منطقه را پوشش دهد. با مشاهده مستقیم روی ایستگاههای خط کالیبراسیون و مقایسه مقادیر اندازه گیری شده با مقادیر معلوم ثقل، بسهولت می توان به یک تابع کالیبراسیون مناسب برای آنها رسید. که باید تابع کالیبراسیون ثقل تعیین شده برای سایر ایستگاههای شبکه تعمیم داده شود.
خط ملی کالیبراسیون ثقل زمینی- تله کابینی جدید ایران شامل11ایستگاه ثقل مطلق با اختلاف ثقل 1215 میلی گال می‌باشد که تمام ایران را بجز قله دماوند پوشش می‌‌دهد 

 

طراحی و ایجاد ایستگاه های خط ملی کالیبراسیون:
خط ملی کالیبراسیون بایستی شامل ایستگاه هایی با بیشترین دقت ممکن باشد تا برای دقیق ترین کارها بتوان ثقل سنج را با دقت مورد نظر کالیبره نمود. بیشترین دقتی که برای کارهای ژئودینامیک مورد نیاز است ، در حدود 5 میکروگال می باشد. بنابراین ایستگاه‌های خط کالیبراسیون بایستی دارای دقت 2 میکروگال باشد. ایستگاه های خط ملی کالیبراسیون ایران طبق استاندارد مشخص شده ، بایستی در مکان هایی با ثبات کافی از لحاظ پایداری پوسته زمین، دور از انواع نوسان ها و لرزه های مختلف مثل حرکت ماشین های سنگین و کارخانه ها ، دور از ساحلی که جابجایی حجم های قابل توجه آب اتفاق می افتد و دور از مکان هایی که تغییرات قابل توجه در سطح آب‌های زیر زمینی رخ می دهد، ساخته شوند شکل ساختمان ایستگاه بایستی نوع بتنی مناسبی با توجه به ابعاد گراویمترهای مطلق، و پارامترهای ثبات و دوام آنها، طراحی و مورد استفاده قرار گیرد. پس از احداث ایستگاه‌ها، بایستی چند ماهی مورد استفاده قرار نگیرند تا نشست های خود را انجام دهند. گراویمترهای مطلق و نسبی مورد استفاده برای ایجاد خط کالیبراسیون، بایستی قبلاً برروی خط کالیبراسیون جهانی به درستی کالیبره شده باشند.  

نمونه ای از دستگاه ثقل سنج مطلق FG5-206     نمونه ای ازایستگاه ثقل مطلق در حال ساخت

منبع: http://www.ncc.org.ir